Natur,  Utflyktsmål

Västra Kvarnbäcken och fångstgropar

Ca 1,5 kilometer väster om det välbesökta Kvarnbäckfallet forsar västra  Kvarnbäcken utför Hållan på sin väg mot Storsjön.
Västra Kvarnbäcken har en annan karaktär än sin ”syster” i Kvarnbäckfallet men den är värd ett besök.
Där finns ännu inga vältrampade stigar utan man får själv finna sin väg längs bäcken.

Storsjö Ljungdalsfjällen

När man kämpat sig uppför det branta har man utsikt mot Storsjödeltat, resten av sjön, byn och Lunndörrsfjällen.

[metaslider id=”232″]

Västra Kvarnbäcken bildar många små vattenfall på sin väg genom den lite trolska skogen

Storsjö Ljungdalsfjällen
Helt otrampat är det inte vid bäcken, det finns spår av människor där 🙂

Innan vi gick till bäcken följde vi stigen mot Högrensvålen för att titta på fångstgropsystemet som finns där.
En jättefin stig och riktigt härlig om man vill ha lite motstånd, för den är ordentligt brant.

[metaslider id=”233″]
Det finns mycket fint att titta på i skogen.

Storsjö Ljungdalsfjällen

Vi fortsatte en liten bit förbi där skoterleden korsar stigen, sedan svängde vi av mot höger, över bäcken och sedan en liten bit till mot myren. Där hittade vi flera av fångstgroparna i systemet.
Läs  Wikipedias beskrivning av fångstgropar här

Utsikt mot Storådörren och Storåkläppen.

Storsjö Ljungdalsfjällen

När vi satt vid fångstgroparna och fikade kom en fin, vit ren och tittade på oss innan den fortsatte förbi.

Storsjö fångstgropsystem
Fångstgropsystemet är de svarta linjerna på kartan, som går från Gumpmyrarna och mot sjön.

840 34 Storsjö Kapell, Sverige

Vi utgick från stigen uppför ”Bratt-Hôlla” (branta Hållan), den hittar du ca 250 meter väster om infarten till Putten. Stigen är orangemarkerad så den är ganska lätt att hitta. Stanna vid skylten med ett M på, då ser du stigen.
När man kommit uppför det branta hör man bäcken till höger.

För att komma till Putten svänger du av mellan Storsjö och Ljungdalen och kör ca 7 km längs vägen på södra sidan Storsjön.