Fika med vy
Fjäll,  Gemenskap,  Skidåkning

Cykel och längdskidor på samma helg

Fredag

Nu när asfalten blivit bar var det dags att plocka fram cyklarna och i fredags tog vi oss en kvällstur till bron över Tandån för att kolla in solnedgången.

Tandån
Foto: Mats Lundberg
Johanna

Tyvärr hade det dragit in för mycket moln över fjällen för att vi skulle få se en riktigt fin solnedgång så vi cyklade vidare i den sköna kvällsluften.

Molningt
Foto: Elin Åslund

Vi fortsatte cykla längst stora vägen och svängde sen in på vägen mot Putten där vi först passerade Ljungan och sen stannade vid Skärkån för att titta på vattnet som forsade. När det började skymma hoppade vi upp på cyklarna och cyklade hemöver igen.

Skärkån
Lördag

Lördagsmorgonen bjöd på strålande sol och vi bestämde oss för att åka skidor upp till Lillvålen. Vi tog bilen till andra sidan sjön och fick lifta första biten genom skogen med killarna som skulle ut och köra skoter.

Chaufförer

När vi tackat för skjutsen och gett oss iväg mot toppen fick vi stanna nästan på en gång och klä av oss ett lager med kläder då solen värmde så skönt och det blev varmt av att åka skidor uppför.

Skidtur

Foto: Elin Åslund

På vissa ställen fick vi ta av oss skidorna och gå men i övrigt gick det bra att åka. Höll man sig på leden var det härligt före men utanför sjönk man rakt igenom snön.

Fjälltopp

Lillvålen

När vi väl nådde toppen blåste det kallt och vi försökte sätta oss där det var lite lä för att fika. Åt alla håll vi tittade var det vackra fjäll, och med en sån utsikt blir fikastunden bara ännu bättre!

Fjällvyer

Fika med vy

På vägen ner kunde man mest stå på skidorna och bara åka med och njuta. I alla fall tills vi kom dit killarna släppte av oss på vägen upp. Sista biten genom skogen var ett riktigt äventyr där vi fick ta oss över öppna bäckar, bromsa rejält för att inte stå på huvudet på de isiga partierna och ta av oss skidorna och gå där det bara var barmark framme. Men ner kom vi och det var en riktigt härlig tur.

Lillvålen

Skidåkning

Skogsåkning

Barmarksträning

Elin körde lite barmarksträning 🙂

På söndagen åkte vi skidor till Kroktjärnvallen som ni kan läsa om i det tidigare inlägget som Marlene skrivit. En riktigt härlig tur det också!